Ako jedete promišljeno, to vam može pomoći da smršate, kažu rezultati studije

Unos hrane bez ometanja u vidu rada, kompjutera ili TV-a može da pomogne u mršavljenju i održavanju smanjene telesne težine, kažu istraživači

Promišljen unos hrane, izbor i uživanje u jelu bez ometanja u vidu računara ili televizora može da pomogne u mršavljenju, pokazala je jedna studija.

U okviru jednog američkog programa, ljudi mogu da jedu šta žele, uključujući omiljenu visokokaloričnu hranu koja goji. Ali moraju da jedu promišljeno, misleći samo na uživanje u onome što jedu – iako ne moraju sve da pojedu.

– Upućujemo ljude da jedu hranu koju vole, a ne da je izbace sa jelovnika, ali da jedu promišljeno – kaže dr Kerolin Dan sa Državnog univerziteta Južne Karoline, jedna od autorki studije predstavljene na Evropskom kongresu o gojaznosti u Portu, u Portugaliji.

– Na primer, ako neko želi da jede hranu koja ima mnogo kalorija, mi mu kažemo da pojede jedan-dva zalogaja, ali sa punom svešću o onome što jede, kako bi zaista uživao u tih par zalogaja. Druga istraživanja su pokazala da su ta prva dva zalogaja povećana sa najvećim uživanjem – sve preko toga predstavlja dalji unos kalorija, ali bez uživanja. Ako je u pitanju mus od čokolade, na primer… savetujemo da se jede promišljeno i sa svrhom, kao i da se uživa u tih prvih par zalogaja.

Učesnici u programu ne moraju da bacaju hranu.

– Savetujemo im da je dele ili odnesu kući za naredni dan ili da je kupuju u manjim količinama – kaže ona.

Ovaj komercijalni program pod nazivom Jedite pametno, više se krećite, mršavite traje 15 nedelja. Dan i njene kolege su u studiju uključili 80 osoba, od kojih je 42 odmah krenulo sa programom. Preostalih 38 je ušlo u kontrolnu grupu i čekalo da se pridruži prvoj grupi.

Oni u programu za promišljen unos hrane su smršali u proseku 1,9kg za 15 nedelje. Za ostale na listi čekanja se pretpostavilo da su pokušavali da smršaju na druge načine; i oni su malo smršali – 0,3kg.

– Promišljenost podrazumeva obraćanje pažnje na okruženje i prisutnost u sadašnjem trenutku – kaže Dan i nastavlja: Promišljen unos hrane je unos hrane sa svrhom, svešću, bez ometanja, kad se jede, onda se samo jede, ne gleda se televizija ili igraju igrice na kompjuteru i nema nikavih drugih ometanja, ne jede se za radnim stolom. Govorimo o ovim aspektima kako bismo naveli ljude da jedu bez ometanja, sa svrhom i sa više svesti.  Ljudi su su postali promišljeniji i definitivno su smršali.

Promišljenost važi i za način na koji se kupuje hrana i bira jelo u restoranu, kaže ona.

– Da li dozvoljavate da vaše emocije utiču na izbor hrane? Da li jedete iz straha ili depresije? Da li dozvoljavate da spoljašnji faktori utiču na ono što jedete zato što čekate u redu u prodavnici a neki prehrambeni proizvod se agresivno reklamira?

Učesnici u studiji nisu zapisivali šta jedu niti su brojali kalorije. Svake nedelje su razgovarali o različitim aspektima hrane i ishrane. Podsticani su da šetaju i povećaju nivo fizičke aktivnosti.
Posle šest meseci, oko 75 učesnika nije vratilo kilograme koje su izgubili a neki su još smršali. Rezultati su bili slični za kontrolnu grupu kada su se njeni članovi i sami prodružili programu.
Iako je promišljenost u jelu postala popularna i od velikog je značaja za opšte poboljšanje zdravlja, postoji veoma malo istraživanja o tome da li može da pomogne u mršavljenju ili prevenciji gojenja.

– Rezultati govore da postoji pozitivna veza između promišljenog unosa hrane i mršavljenja. Ova studija predstavlja prilog literaturi o promišljenom unosu hrane, s obzirom da je sprovedeno veoma malo istraživanja u kojima je primenjena stroga metodologija da bi se ispitali efekti ovog pristupa – kažu autori.

Izvor: www.theguardian.com

Foto: Guliver Thinkstock

Trendi

Šta ti misliš o ovoj temi? Ostavi svoj komentar!

Tvoja adresa neće biti objavljena.