Kakva je uloga celih zrna žitarica u uravnoteženoj ishrani?

Istraživanje koje je među više od 16.000 potrošača širom sveta sproveo Cereal Partners Worldwide (CPW), proizvođač Nestlé pahuljica, pokazalo je da veliki broj ljudi ne zna koje namirnice sadrže cela zrna žitarica. Izveštaj Svetske zdravstvene organizacije preporučuje povećan unos celih zrna u ishrani, kao i povećani unos voća, povrća, mahunarki i orašastih plodova, radi prevencije hroničnih oboljenja. Povećan unos žitarica sa celim zrnom u ishrani smanjuje rizik od srčanog udara, gojaznosti, dijabetesa tipa dva i raka debelog creva.

Pokazalo se da polovina ispitanih smatra da ne unosi dovoljno celih crna, jer nisu upoznati sa njihovim zdravstvenim dobrobitima.

Celo zrno treba da predstavlja važan deo uravnotežene ishrane i snabdeva nas vlaknima i drugim hranljivim materijama. Samo polovina ispitanih smatra da su cela zrna u ishrani dobra za srce, dok petina ispitanih smatra da doprinose smanjenju rizika od dijabetesa tipa dva.

Iako 82 odsto anketiranih smatra da je važno jesti cela zrna, čak 83 odsto ne zna koliko grama bi trebalo uneti svakog dana. Takođe, 47 procenta njih smatra da unosi dovoljnu količinu žitarica sa celim zrnom svakodnevno.

Iznenađuje podatak da jedna od deset osoba misli da se cela zrna nalaze u bananama, kao i da 18 odsto ispitanika smatra da se mogu pronaći u belom hlebu. Takođe, postoji pogrešno shvatanje da se celo zrno može naći u semenkama (28 odsto) i orašastim plodovima (21 odsto). Nijedna od ovih namirnica ne sadrži celo zrno. Ono se najčešće nalazi u svim proizvodima od žitarica napravljenih od celog zrna: pahuljicama za doručak, integralnom pirinču, testenini i hlebu.

Marija Stanković, brend menadžer za Nestlé pahuljice, ističe da Nestlé neprestano radi na povećanju učešća celog zrna žitarica u pahuljicama za doručak: „Znamo da je celo zrno dobro za zdravlje ljudi i da predstavlja važan izvor vlakana i drugih hranljivih sastojaka. Ono je i važan deo balansirane ishrane, te smo preduzeli značajne korake tokom protekle decenije kako bismo Nestlé pahuljice za doručak učinili boljim. Cela zrna sada su glavni sastojak u gotovo svim Nestlé pahuljicama, a ujedno neprestano radimo na unapređenju recepture svih naših proizvoda. Međutim, istraživanja koja smo sproveli pokazala su da potrošači ne znaju koliko celih zrna treba da konzumiraju svakog dana, niti zašto ih je važno uvrstiti u ishranu. Želimo da pomognemo ljudima da razumeju važnost uvođenja celih zrna u ishranu, da shvate gde ih mogu naći i koliko ih je potrebno uneti na dnevnom nivou“.

Na primer, Sjedinjene Američke Države preporučuju unos najmanje 48 grama celih zrna dnevno, što je jednako jednoj činiji žitarica za doručak i dvema kriškama hleba od žitarica sa celim zrnom za ručak. U Danskoj je ta preporuka još veća, i u rasponu je od 64 do 75 grama dnevnog unosa, u zavisnosti od pola.

Fokusirajući se na nutritivne potrebe dece od četiri do šest godina, kao i na težnju da hrana u isto vreme bude i ukusna i zanimljiva, kompanija Nestlé predstavila je novi proizvod NESQUIK Alphabet, koji sadrži sastojke sa kvalitetnijim nutritivnim vrednostima – 82.4 odsto proizvoda od žitarica, od čega 57.7 odsto brašna sa celim zrnom pšenice. Bez palminog ulja, veštačkih boja i ukusa, NESQUIK Alphabet je obogaćen vitaminima B i D, gvožđem, kalcijumom i mineralima koji su važni za razvoj deteta. Pahuljice su u obliku slova latinske abecede, te je zato proizvod zabavan i edukativan u isto vreme, jer pomaže deci da uče na zanimljiv način.

Kako da unesete više celih zrna žitarica u ishranu?

  • Čitajte deklaracije, proverite da li na pakovanju piše reč „celo zrno”,
  • zamenite beli hleb, pirinač i testeninu integralnim varijantama koje su napravljene sa celim zrnom,
  • za doručak/večeru jedite pahuljice sa celim zrnom,
  • obratite pažnju na logoe i natpise koji ističu da se radi o proizvodima sa celim zrnom

Foto: Guliver Thinkstock i Nestlé PR

 

Šta ti misliš o ovoj temi? Ostavi svoj komentar!

Tvoja adresa neće biti objavljena.