SOS: Osećam veliki pritisak zbog ocena

Ovako, ja se vama moram obratiti za pomoć jer sam trenutno totalno izgubljena i u haosu. Sada sam 1. godina srednje škole (idem u gimnaziju) i položila sam sa 6 četvorki na kraju polugodišta. Međutim, ja sam u osnovnoj bila vukovac i ozbiljan kandidat za đaka generacije i nisam se nadala da ću položiti ovoliko loše kada krenem u novu školu. Ali nije problem u tome što ja ne učim, zapravo ja učim po ceo dan i noć i zaista nisam kampanjac. Dam sve od sebe što se tiče učenja i na kraju mi skoro uvek fali po pola poena za peticu i to me ubija. Dodatni problem je što svi oko mene (i porodica i prijatelji i familija) znaju da mnogo učim i smatraju da sam veliki potencijal, i ovoliko četvorki je baš veiko razočarenje. Osećam se krivom, ali zaista sam uradila sve što sam mogla i učila sam tokom celog polugodišta i nisam se provlačila kao drugi, a na kraju su svi oni na prevaru dobili ocene koje ne zaslužuju i mnogo su bolje prošli od mene. I imam osećaj da to što svi očekuju od mene da budem najbolja i da ne grešim na mene ostavlja previše veliki pritisak. Možete li mi dati neki savet kako da u drugom pologođu položim (ako je ikako moguće) sa svim peticama, jer ne znam kako to da se ovoliko redovno učenje ne isplati. Sedim u sobi i po ceo dan plačem jer se osećam bezvrednom, a znam da nisam kriva jer STVARNO mnogo učim. I od ovolike nervoze sam totalno izgubila apetit, više uopšte nemam želju za hranom i povraća mi se od svake pomisli na nju. I svesna sam da je mnogo opasno da rizikujem zdravlje zbog šlole, ali ja ne mogu protiv toga. Molim vas, pomozite mi i hvala vam unapred! Izvinite na smetnji, znam da imate puno obaveza, ali zaista nisam znala kome bih se drugom obratila.

SAVET: Previše si sebe opteretila svim tim mislima. Za početak, trebalo bi da promeniš način na koji gledaš na situaciju. Četvorke uopšte nisu loše ocene, i to ne znači da si „toliko loše“ prošla kako kažeš. Srednja škola je teža od osnovne i nije neobično da se i najbolji đaci ne snađu baš odmah. I sama kažeš da se često desi da ti fali po pola poena za peticu, što znači da su vrlo male razlike u tome da li je tvoje znanje za peticu ili četvorku. Očigledno si vrlo sposobna da naučiš sve što je potrebno, samo ti treba da se malo opustiš. Previše si sebi stvorila pritisak da moraš da budeš najbolja da bi ispunila ono što se od tebe očekuje. Uvek imaj na umu da, koliko god drugi očekuju od nas, važno je ono što mi želimo i osećamo, važno je da se fokusiramo na ono što nas zanima i što je nama bitno. I budi svesna da se nekad nama samo čini da drugi previše očekuju jer nam upućuju pohvale i navikli su na dobre rezultate od nas, i onda mislimo da će se razočarati ako ne bude sve uvek kako smo isplanirali. Ali znaj da to nije istina, i da ljudi kojima je stalo do nas, budu ponosni kakav god da je naš uspeh. I važno je da znaš da nisi bezvredna kako kažeš da se trenutno osećaš. Tvoj dosadašnji uspeh i u osnovnoj i u srednjoj školi dokazuju da si sposobna i vredna osoba. Zbog toga što trenutno smatraš neuspehom, zaboravljaš sve dosadašnje uspehe koji pokazuju upravo suprotno od onoga kako se trenutno osećaš. U narednom polugodištu probaj da se više opustiš. Organizuj bolje svoje vreme. To što kažeš kako učiš ceo dan nije baš dobro i nije efektivno. Potrebne su ti pauze. Možeš da organizuješ vreme tako što ćeš učiti npr. 45 minuta, pa napraviti 15 minuta pauzu, pa učiti opet 45-60 minuta i onda napraviti dužu pauzu od sat i po, dva. U pauzama radi nešto što voliš i potrudi se da se dobro odmoriš, takođe, jako je bitno da preko noći spavaš barem osam sati kako bi tvoj mozak bio u stanju da normalno funkcioniše. Ako tako organizuješ svoje vreme, biće dosta efektnije nego da samo ceo dan sediš ispred knjige, a pored toga ćeš biti zadovoljnija sobom jer ćeš imati vremena i za druge stvari koje su ti važne, i za zabavu. Prosek nije nešto što se ne može popraviti, i zato nemoj da očajavaš. Takođe, kad si na kontrolnom, usresredi se da izbaciš sve druge misli iz glave osim onih vezanih za gradivo, udahni duboko i nemoj da žuriš sa odgovaranjem, daj sebi vremena da razmisliš i nemoj da paničiš. Važno je da tad zaboraviš na sve svoje strahove i na očekivanja drugih, jer te sve to, ta nervoza, strah i plakanje, samo koče da daš sve od sebe. U pravu si da zdravlje jeste na prvom mestu, i ne treba da zbog učenja štetiš sebi. Takođe, to sve nije razlog da gubiš na samopouzdanju, i budi sigurna u to da ti jesi sposobna da postigneš rezultate kakve želiš, ali ne zaboravljaj da to treba da radiš zbog sebe, a ne da bi ispunila želje drugih. Možeš, ako osetiš da je neki trenutak pogodan za to, da popričaš i sa mamom i tatom o tome kako se osećaš, jer je to skroz ok i normalno, biće ti lakše i osećaćeš se rasterećenije. Videćeš da kad se malo opustiš, prestaneš da očajavaš i dobro se organizuješ, sve će biti bolje. Nemoj da odustaješ, i želimo ti sreću! 🙂

Imaš li pitanje za rubriku “S.O.S.”? Pošalji ga na našu e-mail adresu hej@color.rs (u subject stavi “za S.O.S.”), a mi ćemo se potruditi da ti odgovorimo na sajtu ili u časopisu! Molimo vas samo da postavljate što preciznija pitanja, kako bismo mogli da vam pomognemo.

Autor: Milica Šimonović
Foto: Guliver Thinkstock

Šta ti misliš o ovoj temi? Ostavi svoj komentar!

Tvoja adresa neće biti objavljena.